Copyrights Masters' Club Dobra Szkoła 2015
DELF - Diplôme d'études de langue française
DALF - Diplôme approfondi de langue française
Europejski system opisu biegłości językowej rozróżnia 6 głównych poziomów języka i według tego podziału zorganizowane są egzaminy DELF i DALF:
Poziom według Europejskiego systemu opisu biegłości językowej | Poziom egzaminu |
A1 | DELF A1 |
A2 | DELF A2 |
B1 | DELF B1 |
B2 | DELF B2 |
C1 | DALF C1 |
C2 | DALF C2 |
Każdy poziom egzaminy składa się z czterech części:
Każda z części jest punktowana na maksymalnie 25 punktów, minimalnie wystarczy mieć 5 punktów z jednej części, lecz w sumie należy zdobyć 50 punktów, żeby móc otrzymać dyplom.
zadania | czas | punkty |
Rozumienie ze słuchu: Należy odpowiedzieć na pytania zamknięte bądź otwarte dotyczące trzech lub czterech krótkich nagrań z życia codziennego (2 słuchania) Maksymalny czas wszystkich nagrań to 3 min | 20 min. | 25 |
Rozumienie tekstu pisanego: Należy odpowiedzieć na pytania zamknięte bądź otwarte dotyczące czterech lub pięciu tekstów pisanych odnoszących się co systuacji z życia codziennego. | 30 min. | 25 |
Wypowiedź pisemna: Pierwsza część: należy wypełnić formularz, kwestionariusz osobowy Druga część: należy ułóżyc kilka prostych zdań (kartka z wakacji, wiadomość, podpis po obrazkiem) odnoszących się do sytuacji z życia codziennego.. | 30 min. | 25 |
Wypowiedź ustna:
|
5-7 min, 10 min na przygotowanie | 25 |
zadania | czas | punkty |
Rozumienie ze słuchu: Należy odpowiedzieć na pytania zamknięte bądź otwarte dotyczące trzech lub czterech krótkich nagrań z życia codziennego (2 słuchania) Maksymalny czas wszystkich nagrań to 5 min | 25 min. | 25 |
Rozumienie tekstu pisanego: Należy odpowiedzieć na pytania zamknięte bądź otwarte dotyczące trzech lub czterech tekstów pisanych odnoszących się co systuacji z życia codziennego. | 30 min. | 25 |
Wypowiedź pisemna: Należy napisać dwa krótkie teksty (list do przyjaciela, wiadomość), w których:
|
45 min. | 25 |
Wypowiedź ustna: część:
|
6-8 min, 10 min na przygotowanie | 25 |
zadania | czas | punkty |
Rozumienie ze słuchu: Należy odpowiedzieć na pytania zamknięte bądź otwarte dotyczące trzech nagrań Maksymalny czas wszystkich nagrań to 6 min | 25 min. | 25 |
Rozumienie tekstu pisanego: Należy odpowiedzieć na pytania zamknięte bądź otwarte dotyczące dwóch tekstów pisanych:
|
35 min. | 25 |
Wypowiedź pisemna: Wyrażenie własnej opini na jakiś temat, wlasnego podejścia do pewnej sytuacji (esej, list do gazety, artykuł) | 45 min. | 25 |
Wypowiedź ustna: 1 część:
|
15min, 10 min na przygotowanie | 25 |
zadania | czas | punkty |
Rozumienie ze słuchu: Należy odpowiedzieć na pytania zamknięte bądź otwarte dotyczące dwóch nagrań:
Maksymalny czas wszystkich nagrań to 8 min |
30 min. | 25 |
Rozumienie tekstu pisanego: Należy odpowiedzieć na pytania zamknięte bądź otwarte dotyczące dwóch tekstów pisanych:
|
60 min. | 25 |
Wypowiedź pisemna: Własna wypowiedź argumentacyjna, zabranie głosu w dyskusji (list oficjalny, artykuł , debata pisemna) | 60 min. | 25 |
Wypowiedź ustna: Po przeczytaniu krótkiego dokumentu przezentującego pewien problem, prezentacja i obrona własnego zdania. | 20 min, 10 min na przygotowanie | 25 |
zadania | czas | punkty |
Rozumienie ze słuchu: Należy odpowiedzieć na pytania zamknięte bądź otwarte dotyczące kilku nagrań:
|
40 min. | 25 |
Rozumienie tekstu pisanego: Należy odpowiedzieć na pytania zamknięte bądź otwarte dotyczące tekstu literackiego bądź dziennikarkiego o długości od 1500 do 2000 słów. | 30 min. | 25 |
Wypowiedź pisemna: Pierwsza część: synteza kilku dokumentów pisemnych o długości w sumie 1000 słów Druga część: rozprawka argumentacyjna na temat treści podanych artykułów. 2 dziedziny do wyboru: humanistyczna i naukowa. | 2h30. | 25 |
Wypowiedź ustna: Expose na temat przedstawiony w kilku tekstach pisanych a następnie rozmowa z komisją 2 dziedziny do wyboru: humanistyczna i naukowa | 30 min, 10 min na przygotowanie | 25 |
zadania | czas | punkty |
Rozumienie ze słuchu i wypowiedź ustna: Pierwsza część: streszcenie (francuskie compte rendu) nagrania Druga część: Trzecia część: rozmowa z komisją | 30 min, przygotowanie: 60 min. | 50 |
Rozumienie tekstu pisanego oraz wypowiedź pisemna: Zredagowanie ustrukturyzowanego tekstu (artykuł prasowy, przemówienie, list od redakcji...) na podstawie kilku tekstów o długości w sumie około 2000 słów. | 3h30 min. | 50 |
Zadania | Czas | Punkty |
Część pisemna | ||
Rozumienie ze słuchu Rozumienie ze słuchu obejmuje takie formy wypowiedzi, jak komunikaty, instrukcje, rozmowy, wywiady, dyskusje. Zdający proszony jest o wykonanie ćwiczeń zamkniętych typu prawda/fałsz, dobieranie (łączenie różnych elementów tekstu w logiczną całość, np. tytułu z fragmentem tekstu) czy zadanie wielokrotnego wyboru (wskazanie spośród 3-4 odpowiedzi, jednej zgodnej z treścią tekstu). |
120 | 15 |
Rozumienie tekstu pisanego Rozumienie tekstu pisanego sprawdzane jest za pomocą tekstów informacyjnych, publicystycznych lub literackich zaadaptowanych na potrzeby egzaminu. Tu zdający również proszony jest o wykonanie zadań zamkniętych. |
20 | |
Wypowiedź pisemna Wypowiedź pisemna to dwa teksty: krótki (notatka, ogłoszenie, pocztówka, zaproszenie, wiadomość, ankieta) i długi, mający przeważnie formę listu prywatnego lub, rzadziej, prostego listu nieformalnego (od 120 do 150 słów). W przypadku krótkiej formy ocenia się przede wszystkim zgodność z poleceniem pod względem treści (tekst musi zawierać wszystkie wymagane w poleceniu informacje) i poprawność językową. Ocena długiego tekstu uwzględnia także zgodność z poleceniem pod względem formy i bogactwo językowe. |
15 | |
Część ustna | ||
Wypowiedź ustna Egzamin ustny trwa 10 minut ( plus 5 minut na przygotowanie) i składa się z dwóch części. W pierwszej zdający proszony jest o opisanie fotografii z uwzględnieniem informacji: KTO? GDZIE? CO ROBI OSOBA NA FOTOGRAFII? i udzielenie odpowiedzi na dwa pytania, odnoszące się do ilustracji i tematyki z jaką się ona wiąże. Część druga polega na przeprowadzeniu trzech rozmów sprawdzających umiejętność udzielania i uzyskiwania informacji, relacjonowania wydarzeń i negocjowania, dochodzenia swoich racji. |
15 | 20 |
Zadania | Czas | Punkty |
Część pisemna I | ||
Stosowanie struktur leksykalno-gramatycznych Umiejętność ta sprawdzana jest za pomocą dwóch ćwiczeń otwartych (uzupełnienie tekstu odpowiednimi formami gramatycznymi i przekształcanie zdań). |
120 | 5 |
Wypowiedź pisemna Tu zdający ma do wyboru takie formy wypowiedzi jak opowiadanie, rozprawka, opis lub recenzja. |
18 | |
Część pisemna II | ||
Rozumienie ze słuchu / rozumienie tekstu pisanego Zadania na rozumienie tekstu pisanego i mówionego mają formę zamkniętą: są to ćwiczenia typu prawda/fałsz, zadania na dobieranie (najczęściej dopasowanie informacji do osoby wypowiadającej ją) i zadanie wielokrotnego wyboru (wybranie odpowiedzi zgodnej z treścią tekstu) |
70 | 23 |
Rozpoznanie struktur leksykalno-gramatycznych w tekście Tu stosuje się zadanie z lukami, które należy uzupełnić jedną z trzech lub czterech proponowanych form. |
4 | |
Część ustna | ||
Wypowiedź ustna Egzamin ustny trwa 15 minut ( plus 15 minut na przygotowanie) i składa się z dwóch zadań. Pierwsze to rozmowa na podstawie materiały ilustracyjnego zawierającego powiązane tematycznie zdjęcia, ilustracje, wykresy i hasła. Zdający prezentuje problem, który ilustruje materiał, a następnie odpowiada na 4-5 pytań związanych z tymże problemem. Zadanie drugie to prezentacja jednego z dwóch zaproponowanych w zestawie tematów i dyskusja z egzaminatorem nawiązująca do wypowiedzi zdającego. Celem dyskusji jest sprawdzenie umiejętności wyrażania, uzasadniania i obrony własnej opinii związanej z wybranym tematem. |
Dobra Szkoła